Daisypath Anniversary tickers

8 March 2012

::MELENTUR BULUH BIAR LAH DARI REBUNGNYA ::

 

Pernah dengar tak pepatah di atas??haaa...kalau tak kenal buluh...kat bawah ni aku dah google kan gambar buluh..


 

Saja nak buat entry berkaitan dengan buluh ni..sebab teringat kat buluh lemang pulak kan..hihi.lemang kan sedap..tapi aku tak suke sangat..orang la kate sedap... =p tapi pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya ni istilah biasa yang diguna pakai terutamanya dalam mendidik anak-anak...walaupun aku belum ade anak..tapi aku nak share jugak pasal pepatah ni untuk peringatan aku dan sesape yang ada anak la..

Entry ni agak berjela-jela kot..sebab lebih kurang kepada nak membebel la..haha...ni adalah kisah benar...perihal orang-orang di sekeliling aku yang mendidik anak..

Ada seorang ibu ni yang masa kecilnya amat dimanjakan...sehingga lah SPM tak pernah kene marah..tak pernah disuruh membuat kerja rumah.gi sekolah berhantar dan dijemput.bestkan?
aku dulu masa sekolah rendah gi bapak dah suruh sapu sampah keliling rumah..iron baju sendirik..gi sekolah jalan kaki tu biasa lah..duit belanja seperti yang diberi je..jangan ngada-ngada mintak tambah..bapak aku memang garang..
Back to topic tadi...Jadi bile si ibu ni dah mempunyai anak perempuan, die pun nak mendidik macamane die kecik-kecik dulu..habis di manjakan la.nak duit,bagi duit..kalau si ibu tak jemput di sekolah,si anak tunggu je sebab tak pernah jalan kaki balik rumah..sayang anak la katekan...sape yang tak sayang anak?betul tak?

Tapi, tak tau la mana silapnya..sekarang ni si anak dah panjang tangan..mencuri duit orang lain...bile si ibu mintak tolong, si ibu pulak kene marah.kalau si anak mintak duit belanja, tapi si ibu tak bagi, si anak ambik sendiri je dari beg duit si ibu..

p/s:budak-budak zaman sekarang memang berani..

6 comments:

  1. btol tu.. time2 anak baya my son tu lah harus dilentur.. sbb sekarang ni diorang tgh absorb semua benda,..

    -madammondoq-

    ReplyDelete
  2. macam macam budak budak zaman sekarang cik may..

    ReplyDelete
  3. hurm mungkin salah ibu mengasuh anak. terlalu manjakan anak sampai anak tak boleh ditegur. dulu mak ayah jannah garang. tapi kalau mintak apa2 alhamdulillah mesti dapat. hik3

    ReplyDelete
  4. btw, hye jannah singgah sini yea tuan blog :)

    ReplyDelete
  5. melentur buluh biarlah dari rebungnya,
    kerana pabila sudah menjadi buluh,
    diraut payah. dikepak patah..

    -- teks perbahasan saya mase form 3--

    hahaha

    ReplyDelete

tinggalkan jejak banyak-banyak tau!!
Terima Kasih Daun Keladi,
Nanti-nanti datang la lagi.. =)

Pink Diamond
 

Copyright © 2017 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

|Top of page