20 July 2012

Nama 'benda' itu adalah kuih 'Seman'

Hehe....macam-macam jawapan ada kan dalam entry 'Sila Teka Apakah Ini?'

Yang teka benang pun ada...=)

Nama 'benda' itu adalah kuih Seman...tak percaya?gi google jap..mesti jumpa...

aku order kuih tu jauh dari Kelantan dengan harga RM6 je..dalam tuppaware tu ada lebih kurang 9 @ 12 ketul kot...haa..sebab kawan aku tu cakap kuih ni senang jumpa di Kelantan je.lagi-lagi ibu mengandung macam aku ni..bile order je,komfem dapat..hehe..

semata-mata nak rasa kuih tu je...selepas digelakkan  oleh 'kawan' kepada kawan aku..sebab tak tau nama kuih ni..

hari tu ada kawan opis aku publish kat FB die jumpa kuih tu kat Mersing..bila aku tanya,kuih ape tu??tak pernah makan.dan ramai pulak yang tanya kuih ape tu..semua macam pelik..'kawan' kepada kawan aku pulak gelak bukan main dengan ayat yang berlagak lebih kurang macam ni. "hahahaha..ciannye aku tengok semua orang tak tau kuih ni..haha"

Okei..fine..memang 'dia' tu sangat mengetahui nama kuih-kuih di Malaysia ni..agak 'panas' hati jugak dengan manusia macam ni..

Aku pun menambah ayat kat bawah tu, 'kalau takde orang bagitau, takdela kite tau kuih tu sedap ke tak..bukan semua orang suka makan yang pelik begitu...lagipun, bukan semua orang tau dan kenal semua jenis kuih kat Malaysia ni..'

Ha..akhirnye berjaya melepaskan geram aku di situ...tibe-tibe emosi di situ..ahaahahaa...tu la cerita di sebalik kuih itu.. =)

Kalau yang tak penah makan kuih ni,rasanya kene agak berhati-hati bila gigit sebab macam agak bersepah makan kuih ni..bile bercakap mesti bersembur-sembur...jadi, bile makan kunyah pelan-pelan dan diam-diam..jangan gatal sangat nak menyembang...

Sekian...

8 comments:

  1. ramai tak tau may sbb femes area kelantan & trngnu..
    so wajar la kamu sentap..haha

    btw, hepi ramadhan may!
    hope beraya puasa penuh bersama bby :)

    ReplyDelete
  2. kuih seman?? wah.. first time dengar nama kuih ni..hahaha..macam kelakar pulak

    ReplyDelete
  3. hohoho first time dengar nama kuih tu..saya ni tahu mkn jek..haha

    anyway jemput join my first giveaway ye?

    http://sharidawati.blogspot.com/2012/07/first-giveaway-sempena-nuffnang_13.html

    ReplyDelete
  4. hehehe... tak tahu... kali pertama tengok kuih tu..

    ReplyDelete
  5. may...serius aku tak pernah jumpa...ko ngidam ek? sweetnye..hihi

    ReplyDelete
  6. heee,,,,1st time dgr:)

    camat berpuasa sis^-^

    ReplyDelete

tinggalkan jejak banyak-banyak tau!!
Terima Kasih Daun Keladi,
Nanti-nanti datang la lagi.. =)

Pink Diamond
 

Copyright © 2017 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

|Top of page