Daisypath Anniversary tickers

1 August 2012

Korang merancang atau tidak

Assalamualaikum..

Ini adelah entry lebih kepada pendapat..just nak korang share je..pendapat korang macamne??

1)Ada beberape kerat kawan-kawan aku yang dah kawen..tapi merancang dulu untuk dapat anak sulung..dengan alasan majoriti nak bejalan dulu puas puas dengan laki@bini..nanti ada anak susah..leceh...

2)Ade jugak beberapa kerat kawan aku yang bertahun-tahun usaha untuk dapat bb...tapi belum ada rezeki..

3)ada jugak beberapa kerat kawan aku yang memang tak nak plan pape macam aku la..kalau ada rezeki,alhamdulillah..ramai jugak yang 'bunting pelamin'..macam kes aku ni...tak berape bunting pelamin sangat la sebab lepas nikah masih datang bendera merah.hihi..

Sebelum aku kawen,macam-macam pendapat aku dengar..aku amik pendapat akak aku dulu la ye??die kate....

"tak payah nak plan sangat..ko tu bukan kawen mude..aku yang kawen lepas spm pun tak plan..lagipun,ko bukan tau ko tu subur ke tak tibe2 nak plan sangat kan..untuk yang 1st tak payah nak makan ubat perancang sangat.."

hmm..akak aku kawen awal..so sekarang pada usia 32 anak die yang sulung dah pun 11 tahun..jadi pengapit masa aku kawen lagi..hihi..akak aku ni suke berjalan jugak.kecik-kecik g anak dia dah merasa jalan sampai Bandung.aku yang dah 'tua' ni pun tak sampai lagik.kalau macam reason yang no.1 tuh...macam tak reasonable je kan..

Lepas tu pendapat sepupu aku pulak..sepupu aku ni pun boleh kate 'bunting pelamin' jugak la..

"boleh nak plan...tapi untuk bb yang kedua la..sebab untuk bb 1st kite nak tau kite dan suami subur atau mengalami masalah yang kite tak tau.."

Em..pendapat sape lagi ek..haa..budak opis aku pulak...die kate...

"tak payah plan..akak ni pun tak plan..tapi 2 tahun jugak usaha..baru dapat ni ha..kalau dok plan,ntah-ntah tahun bile pulak nak dapat??dah tua kot??"

Korang pulak??pendapat pasal family planning korang macamne?

posted from Bloggeroid

11 comments:

  1. sy memg xpernah plan, dh memg xrancang pun nak plan. nak beranak bg ramai2..pas2 baru stop..tp tuela kita merancang ja yg tentukan Allah swt

    ReplyDelete
  2. bg pndpt ayu yg xkwin lg kn..ank prtama xpyh kot plan..yg kedua n strusnya okla sbb nk jarak kn sikit kan.tp klu dh rzki,terima dn ati trbka..hehe

    ReplyDelete
  3. Kalau boleh untuk 1st baby tak yah lah nak merancang. Mcm saya anak 1st memang merancang, tapi tak lama pon dlm 5 bulan jer. Alhamdulillah...lepas 10 bln dah lekat. Lama gak tu. Untk yg 2nd baru merancang.

    ReplyDelete
  4. Anak tu rezeki Allah.. takyah rancang2... kalo Dia bg...alhamdulillah...

    Sekali nak merancang sangat terus tak de plak nanti, sekali tambah pnyakit lak...


    Acecece...mcm da kawin plak bg pendapat..heee~

    ReplyDelete
  5. sy pun tak rancang jugak.. tp lewat jugak la dapat baby.... 8 bulan saya kosong pastu baru lekat.....rasanya anak 1st takyah rancang2 lah... kalau anak ke2 dan seterusnya ok lah...

    ReplyDelete
  6. aku xplan.masih berusaha dan menunggu. sila hulur ckit berkat ibu mengandung kat aku pleaseeeeeeeeee~


    *suka style akak ko, kwin awal dpt anak awal.

    ReplyDelete
  7. akak masa anak pertama setahun kawen baru lekat.tapi tak de masalah sebab masa tu pikir ada pun tak pe tak de lagi pun tak sebab masa tu baru kawen.masa bercinta dok jauh2.sepanjang bercinta 3,4 kali je jumpa.bila dah kawen ni la nak luang kan masa berdua puas2..heheh..
    masuk anak kedua ni kami plan betul2 la..tu pun,lama jugak la baru lekat..sampai putus asa..heheh..syukur la lepas 6,7 bulan tengok2 lekat jugak..

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum May...betul tu May kalau yg mula-mula ni x payah la nak plan2 nanti lg susah nak dapat bb...

    pendapat mama benih yg pertama tu lah yg eloknya utk kita...

    tak kisah la bunting pelamin ke janji first2 dah ada buktinyakan..:)

    ReplyDelete
  9. x perlu merancg.. Ank tu rezeki dr Allah.. Bukan semua pasangan dberi rezeki cepat mcm tu.. Termasuk sy.. Huhu

    ReplyDelete
  10. kite x plan utk anak pertame. utk anak kedua mungkin ye sbb nak jarak 2 tahun - 2 tahun~

    ReplyDelete
  11. actually saya setuju utk anak first tak payah la gaduh nak plan..utk anak ke2 ke3 dan seterusnya nak plan tu takpe lah.. sebab ni berlaku dalam kes family saya sendiri.. abang saya konon nak plan.. lepas tu sampai 8 tahun usaha usaha baru dapat anak..

    ReplyDelete

tinggalkan jejak banyak-banyak tau!!
Terima Kasih Daun Keladi,
Nanti-nanti datang la lagi.. =)

Pink Diamond
 

Copyright © 2017 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

|Top of page