Pink Diamond

9 August 2012

Ikan masak singgang je

Assalamualaikum..

Korang berbuka ape???baru ni aku teringin sangat makan ikan masak singgang..1st time masak menu ni..baru tau mudah je rupenye..hihi..selalu suruh bini abang aku je buat sebab die orang terengganu...erm..ada kene mengene ikan masak singgang dengan orang Terengganu??hihihi..

Rupe-rupenye bahan yang di perlukan hanyelah...
1)ikan-aku gune 2 ekor ikan kembong
2)bawang putih-3 bijik ketuk
3)lada kecik-3 bijik ketuk
4)lengkuas sikit - ketuk
5)asam keping-2 keping
6)serbuk kunyit sikit
7)garam/gula secukup rasa

Caranye pun mudah...masuk je semua dalam periuk...campur air..rebus sampai ikan masak.done...

Mudah je..di saat dah nak jadi mak orang baru aku tau.hihihi....jahil sungguh dalam bidang ni..:p

posted from Bloggeroid

5 comments:

  1. Kalau singgang kelantan tak letak kunyit..kaler putih je..tak kuning..mmg senang je masak ni..

    ReplyDelete
  2. singgang makanan fav org pantai timur..k.zie pun kadang2 masak singgang je.senang

    ReplyDelete
  3. saya suka saya suka..tapi husband tak suka singgang johor..singgang johor takde letak lengkuas..cuma halia, bawang besar, bawang putih, cili dengan asam je.. tak masuk kat tekak dia..

    ReplyDelete
  4. sedap ni May.. feveret Nurul ni..

    ReplyDelete

tinggalkan jejak banyak-banyak tau!!
Terima Kasih Daun Keladi,
Nanti-nanti datang la lagi.. =)

 

Copyright © 2017 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

|Top of page