10 February 2017

CENDAWAN MEKAH SERTA MANFAATNYA

Apa itu Cendawan Mekah? 

Cendawan...??tapi tak macam cendawan pun....
Macam pancake pun ada...mcm agar2 pun iya jugak...😹😹😹
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄

Hakikatnya Ia adalah sejenis kulat yang berbentuk macam obor-obor dan hidup dalam air bersih yang bergula. 

beberapa tahun dahulu, saya pernah kongsikan khasiat Cendawan Mekah ni dalam entry saya di [SINI]

Masa saya share pasal Cendawan Mekah ni, saya dapat banyak sangat sambutan melalui emel. Ada yang datang ambil kat pejabat saya. Ada yang mintak pos.. Memang dasyat sambutanya. dan memang ramai yang mencarinya. Dari saya bujang, sehingga la detik saya sudah beranak pinak, masih ada yang mencari Cendawan Mekah ni.

 

Kenapa ada perkataan Mekah? 

Sebab asal cendawan ini memang dari Mekah dan kisahnya ada disebut dalam Al Quran dan Hadis. Dalam bahasa arab, ia tidak disebut cendawan Mekah tetapi sebaliknya ia dinamakan Al-Kammah. Berasal dari Al-Mann.

Cendawan ni hidup dengan menjadikan gula sebagai makanannya dan dari hasil uraian gula tersebut terhasillah penawar yang sangat ampuh menangani masalah usus dan memerangi kanser secara amnya. 

Ada seribu satu khasiat Cendawan Mekah:

* Sakit sendi dan tulang
* Menyembuhkan sakit kepala termasuk migraine
* Menyembuhkan kencing manis
* Membantu menurunkan kadar kolesterol
* Melancarkan pembuangan air besar
* Menyembuhkan masalah penglihatan
* Mencegah dan menyembuhkan batuk, bronchitis dan asma.
* Menurunkan tekanan darah tinggi (hipertensi)
* Mencegah jerawat dan penyakit kulit lainnya
* Memperbaiki gangguan menstruasi dan menopause
* Membersihkan racun dalam tubuh (detoksifikasi) dan sel kanser
* Mengatasi masalah impotensi/ disfungsi ereksi
* Mengurangi stress dan gangguan tidur (insomnia)
* Menyuburkan rambut dan mengatasi masalah keguguran serta membantu masalah uban
* Menambah tenaga termasuk tenaga seksual
* Menjaga stamina tubuh dan menurunkan ketegangan saraf serta berbagai macam penyakit lainnya
* Membuat tubuh senantiasa sihat dan awet muda
* Memyembuhkan sakit lumpuh (stroke)
* Dan berbagai jenis penyakit kronik

Ia juga dikenali dengan pelbagai nama seperti Kombucha Tea, Alga Mekah, Mud-mud dan Ibu Som.

Benih cendawan ini sangat mahal harganya sesuai dengan khasiatnya untuk menyembuhkan pelbagai jenis penyakit. Benih ini menjadi rebutan diseluruh Nusantara, India, Asia Barat, Eropah kerana nilai kandungan perubatan yang terkandung dalam air cendawan ajaib ini. Ia dipanggil dengan pelbagai nama seperti Tea Combuchea Di Indonesia, Alga Mekah, Ibu Som Di Malaysia (Terengganu) dan pelbagai nama unik lain.

Cendawan ini dibiakkan melalui proses rendaman dengan air teh O. Jika direndam sebulan,benih ini akan membesar mengikut bekas yang kita rendam. Kalau anda rendam dalam baldi.. maka besar baldilah ia akan membesar. Ada juga yang membesarkannya dalam aquarium.

Air Teh O Yang direndam tadi akan berubah rasa menjadi rasa air apple. Air tersebut hendaklah ditukarkan dengan air teh o yang baru dan dibiarkan selama 1 @ 2 minggu Kemudian barulah air yang direndam 1 @ 2 minggu tadi dijadikan minuman.

Komponen Komponen yang Terbentuk Semasa Proses Penghasilan Cendawan Mekah/cendawan mud-mud/kambuchia tea/kulat som

* Asam laktat
Asam laktat yang ada di dalam kombucha sebagian besar terdapat dalam bentuk L(+)-laktat. Asam laktat penting bagi sistem pencernaan manusia. Asam laktat juga digunakan sebagai indikator penyakit kanser.

* Asam Asetat
Asam asetat dapat menghambat bakteria merbahaya sehingga selalu digunakan menjadi pengawet. Asam asetat merupakan komponen yang memberi aroma dan rasa khas pada teh kombucha.

* Asam Malat
Asam malat penting dalam proses detoksifikasi tubuh.

* Asam Oksalat
Asam oksalat dapat berfungsi sebagai pengawet alami dan juga menyokong sel dalam memproduksi energi bagi tubuh.

* Asam Glukonat
Asam glukonat efektif dalam infeksi yeast seperti Candida.

* Asam Butirat
Asam butirat diproduksi oleh khamir dan bekerja sama melawan infeksi khamir dengan asam glukonat.

* Asam Buktirat
Meningkatkan regenerasi sel yang baik dan sehat.

* Asam Amino
Merupakan sekelompok asam yang berperanan dalam pembentukan protein. Asam amino penting dalam pembelahan sel dan memperbaiki jaringan yang rosak. Asam amino juga dapat membentuk antibodi yang dapat melawan bakteria dan virus.

* Enzim
Enzim adalah bagian dari protein yang bertindak sebagai biokatalis, mempercepat laju reaksi biokimia dalam tubuh. Oleh karena itu, enzim akan meningkatkan fungsi-fungsi kesehatan kombucha dengan tubuh.

‘Biochemist’ banyak menyebut tentang kesan therapeutik asid L-Laktik dan asid Glucuranic. 
Asid Laktik juga ditemui di dalam tapai makanan seperti sauerkraut dan yogurt. Asid Laktid di dalam air tapai yang aktif adalah lebih tinggi tahap ionnya maka ianya lebih baik dari asid asitik (dijumpai dalam cuka). Asid Laktik mengaktifkan sel pernafasan, meningkatkan oksigen di dalam darah dan menambahkan tenaga. Ia juga dapat mengimbangi pH darah dalam keadaan berasid dan secara perlahan meransang fungsi hati (liver).

Asid Laktik jarang sekali terdapat didalam tisu pesakit kanser. Kekurangan asid Laktid akan menjurus kepada ‘Hypoxia’, iaitu kekurangan oksigen dan akan mengakibatkan pembentukkan asid DL-Laktik yang tidak diingini.

Asid Glucuronic adalah penyahtoksid bagi hati yang akan mengikat metabolic dan racun dari persekitaran bagi membuang bahan-bahan merbahaya tersebut dikeluarkan dari badan.

Pelarut semulajadi ini sangat berguna kepada pesakit-pesakit arthritis, gout atherosclerosis dan lain-lain di mana terdapat lebihan kolestrol dan lain-lain bahan metabolic. Asid Glucuronic juga adalah pembina kepada sekumpulan penting ‘mucopolysaccharides’.

Mucopolysaccharides adalah molekul-molekul kompleks yang besar gula yang bergabung dengan asid amino lalu membentuk semen cecair intercellular bagi badan yang akan melindungi dan mengikat antara satu lain organ-organ serta melincirkan sendi-sendi.

Mucoplysaccharides mengandungi:

1. Asid Hyaluronic, yang ditemui dalam krim-krim muka yang mahal dan juga dalam di kulit di mana ia mengikat sel-sel dan juga air tisu.
2. ‘Chondroitin Sulfate’, terdapat di tulang rawan dan rangkaian tisu yang mempercepatkan penyembuhan tulang dan tisu lembut.
3. Asid Mucoitin Sulfurik, bahan asas kepada pembinaan lapisan perut dan vitreous humors mata.
4. ‘Heparin’, pencair darah yang ditemui terutama dalam tisu hati dan peparu yang membantu mengelakkan pembekuan darah.

 

Sehingga sekarang, saya masih simpan Cendawan Mekah ni di rumah saya.

Kalau ada yang ingin merasai khasiatnya, boleh email saya : mayzura@ymail.com

Harganya?

Seikhlas hati.

Tq sudi baca! =)


3 comments:

  1. Oh buat sendiri ke? Boleh majukan lagi perniagaan ni... tapi saya macam pernah nampak dulu kat rumah... cuma tak pasti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mertua bagi saya cendawan Mekah tu. tapi masa dia bagi tu saya belum kawen lagi.. Kirenye candawan ni dah ada bersama sy since bujang lagi. ;)

      Delete
  2. Assalamualaikum.
    Baru je tahu tentang cendawan Mekah ni bila officemate buka cerita. Masa tu memang tak tahu langsung rupa dan khasiat. Sekali tengok macam agar-agar.. teringin juga nak. Tapi Rose di Batu Pahat. May di mana?

    ReplyDelete

tinggalkan jejak banyak-banyak tau!!
Terima Kasih Daun Keladi,
Nanti-nanti datang la lagi.. =)

Pink Diamond
 

Copyright © 2017 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

|Top of page