Pink Diamond

13 April 2012

:: TAZKIRAH : SANGGUL TINGGI PENGHALANG BAU SYURGA? ::

REALITI UMAT AKHIR ZAMAN..

MasyaALLAH.. Mengapa? Walaupun kita tahu hadis Nabi akan SANGGUL yang TINGGI ni, namun masih tetap dilakukan.. Mengapa?? Mengapa?? Cantik ke sanggul?? Nak dapat perhatian yang bukan muhrim?
masyaALLAH,.HENTIKAN SANGGUL!!.Mungkin berasa ''yakin'' apabila menyanggulnya.. La Ba'sa ayuh kita baca pengertian tabarruj di sini.. Tabarruj dikatakan sebagai berjalan dgn berlenggang-lenggok atau memperelokkannya.

Ada juga yg mengatakan bahwa tabarruj ialah melepaskan tudung kepalanya tetapi tidak mengikat/mengetatkannya lalu terlihatlah rantai leher, anting2 & lehernya.

Pendapat lain pula mengatakan, tabarruj ialah memperlihatkan keelokkan/kecantikkannya yg sepatutnya wajib ditutup.

Firman Allah: "Dan hendaklah kamu tetap dirumahmu & jgnlah kamu berhias & bertingkahlaku (tabarruj) spt org2 jahiliah dahulu." [Al-Ahzab:33]

p/s:ISLAM melarang sesuatu ada KEBAIKANNYA bukannya untuk menyekat sesuatu yang umatnya suka..waallahulam..


(sumber :copy paste FB)

**entry autopublish je..tengah cuti kawin..^_^ **

6 comments:

  1. ikutlah apa yg ditetapkan..

    ReplyDelete
  2. tulah... nurul pun pernah baca sanggul tinggi ni haram.. tapi masih banyak jugak org buat.. macam2lah..

    ReplyDelete
  3. rambut pendik tak bersggul.. tapi memg skg ni rmai yg bersggul tiggi, yg takder diadakan.. cik mama penah buat then dah tau ia mengundg dosa trus tinggalkan...

    ReplyDelete
  4. hmm.. memang pernah bace pasal ni tapi masih ramai yang wat.. taktau nape..

    ReplyDelete

tinggalkan jejak banyak-banyak tau!!
Terima Kasih Daun Keladi,
Nanti-nanti datang la lagi.. =)

 

Copyright © 2017 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

|Top of page