29 September 2013

Home made Air Barli

Assalamualaikum...

Ada orang kate,kalau tengok baby macam berak keras sebab dalaman dia panas..aku kurang pasti ketepatan fakta ini..untuk panas dalam,mommy la kene minum air barli.supaya dapat disalurkan kepada breastfeed baby..


Tapi,takpe la..aku pun suka air barli..kali ni buat sendiri kat umah..beli barli kat speedmart..baru 6 kupang..

Lebih kurang sebesar bungkusan garam...

1st step..basuh barli tu macam basuh beras dan toskan.

2nd step,rebus air dalam periuk..sampai dah menggelegak tu masukkan barli tadi..

3rd step,masukkan daun pandan.sebab aku buat untuk bajet segelas air,aku masukkan sikit je daun pandan..kang terkelat pulak rasanya.

Bila aku tengok biji barli tu agak kembang,baru aku masukkan gula..

Kacau2...rasa sikit..sedang-sedang manisnya...terus curah dalam gelas..

Oh ye..memandangkan gula pun nak naik hrga jugak...jangan taruk banyak sangat gula dalam minuman..sedang-sedang je k..sebagai langkah penjimatan...

P/s: kepada penggemar air barli,baik korang buat sendiri kat umah air ni..barli 6 kupang tu aku rasa boleh bt berjug2 kat umah..lagi jimat..bermodalkan tak sampai 4 hengget poonnnn...boleh jamu seisi keluarge gituuuuuu...~ jimat minyak kete tak payah gi kedai yang mungkin buat air barli tu 2 hengget segelas!

Kan???!!

posted from Bloggeroid

2 comments:

tinggalkan jejak banyak-banyak tau!!
Terima Kasih Daun Keladi,
Nanti-nanti datang la lagi.. =)

Pink Diamond
 

Copyright © 2017 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

|Top of page