Daisypath Anniversary tickers

3 November 2012

Lega ada kawan bekeje di farmasi KKM

Assalamualaikum...


Hari ni demam aku makin teruk..kepale makin berdenyut-denyut...suhu semakin tinggi...



Punce??since aku preggy ni memang aku tak pernah makan ubat bile demam...sebab?ada kawan berpesan...masa preggy tak boleh makan ubat sebarangan...doc pun akan suruh bertahan selagi boleh..tapi bile kandungan dah membesar,baru boleh makan ubat mengikut dos yang diberikan..ok..paham..???



so,sepanjang aku preggy ni bile aku demam,aku minum 100 plus dengan air cap badak je..klinik tu tetap pegi...sebab nak MC...hihi...(buat-buat senyum walaupun towel melekat kat dahi sebab nak turunkan suhu badan)



Bile gi klinik panel comp tu op koz la die bagi ubat kan???bagi antibiotik,ubt batuk,selesema,demam..tapi,dah 2x aku gi klinik tapi aku tak makan-makan ubat tu..kire kat umah ni dah macam klinik jugak r..ada stok ubat..



Bukan aku saje-saje tak nak makan ubat tu..tp takut ada side effect..macam kes sesetengah orang yang staff klinik tersalah bagi ubat...wooo..takut okei...nanti meroyan kesakitan...



Tapi,hari ni aku dah tak tahan...sakit sangat rasanye sampai aku terbaring dan berbungkus dalam selimut je..



terus aku berwhats app dengan kawan aku yang kerja di klinik gov..dah sah-sah die memang ada diploma pasal ubat ni.(sebenarnye hari-hari kami berwhats app untuk tau perkembangan perut masing-masing..tapi bile demam aku dah teruk baru teringat nak tanye pasal ubat)nak tau ubat pe blh mkn since preggy...die bagi la name ubat yang aku boleh makan..terus blurr hokei.ape name tah die bagi..panadol tu tau lah..aku tunjuk gambar ubat dari klinik..

Die suruh ambik gambar dari belakang..ada nama ubat...



Lepas tu die pun cek jauh dari Johor nun.hihi..die cakap ok..semua safe untuk aku...



Lega...sebenarnye aku bukan takut makan ubat...tapi since preggy ni aku takut dorang tersalah bagi ubat...macam kes-kes orang lain yang aku bace...



Berdasarkan rekod aku kat klinik,doc pun tau aku preggy almost 5 month..so die cakap die akan bagi ubat yang sesuai untuk preggy mommy..aku bukan tak percaya dekat doc tu.cume tak percaye dengan staff die...



Masa ambik ubat kat kaunter tu,aku tanye lagi..."ubat ni boleh makan untuk orang mengandung??"



die jawab pulak.."tadi ada bagitau doc tak mengandung??"


aku pulak jawab.."ada..."


die balas pulak..."kalau macam tu ubat ni boleh la makan time ngandong.."



Hadoiii..tak konfiden terus aku nak makan dengar jawapan beliau..aku pun tak makan ubat tu..bile dah tak tahan sakit tekak,beli gula-gula strepsils..ok la jap.lepas tu tekak sakit balik..



Now aku dah makan antibiotik,ubat demam dan selesema..jap gi mungkin mata aku layu...hopefully esok akan berkurangan kesakitan ini...



Tengah demam pun boleh buat entry panjang gini kan...boring..dari petang tido..ini la entry dari atas katil.



Sambil taip ayat untuk entry ni,baby menendang-nendang dalam perut..selalu aku akan pasangkan surah yusuf dan maryam untuk baby..since demam ni aku selalu missed untuk pasang dua surah tu..




Mate dah layuuu.....

posted from Bloggeroid

20 comments:

  1. napa bleh demam.. cuaca ek. demam lama2 ni bahaya gak.

    ReplyDelete
  2. senang kan bila ada kawan keje ngan kkm:)

    ee wat geram je dengar jawpn staff klinik tu!aptb

    ReplyDelete
  3. huhu sama lah kita may...aini klu migrain menjengah pn berani amik panadol biasa ru je..slalu bab2 ubat ni husband rajin search tenet yg mn leh n x bleh utk ibu preggy utk lbih confident...so, slalu serah kat hubby je lah..hihihih

    ReplyDelete
  4. dah banyak kumpul ubat tu, bolehlah bukak farmasi lepas ni..hehehe

    ReplyDelete
  5. semoga cepat sembuh mama to be!

    yg paling penting, jaga makan dan jaga baby! :)

    ReplyDelete
  6. alamak..bakal ibu dah demam..get well soon kak:)

    moga cepat sembuh...:)

    ReplyDelete
  7. smoga cpt sembuh mommy to be..;)

    ReplyDelete
  8. wahh beznya nsb ada kwan kn blh lah tnya..ehehe..jga kshtan elk2 cm ;-)

    ReplyDelete
  9. masa mengandung memang mudah je demam..berjangkit selsema ,batuk pun mudah je...jaga diri baik2 ye..

    ReplyDelete
  10. wouuuuu panjang nya entry tapi best

    ReplyDelete
  11. masa kita mula-mula pregnant aritu, first sign kita adalah tiba-tiba demam panas. takut jugak nak makan ubat. tapi tanya kawan yang doktor, dia kata panadol selamat untuk ibu mengandung. tp simptom demam tu normal la bila start pregnant. jadi, kita anggap sebagai simptom, xjadi la makan ubat. hahaha

    ReplyDelete
  12. biasala...ragam mengandung...tapi cuaca pun skrg ni mmg x menentu....semoga sihat k!

    ReplyDelete
  13. ala kesiannya....tu la kalau aku pun risau jgk nak mkn sebarangan ubat nih..

    ReplyDelete
  14. Nasib baik ada kawan. Dan kawan itu sangat komited dan setia. Alhamdulillah May, Sha suka dengan kepekaan May dan komitmen dengan kawan May tu. Best:)

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum May...skg ni semuanya demam bertukar musim agaknya...moga cepat sembuh yer...:)

    ReplyDelete
  16. bila saya demam, dengar jerr kena p klinik terus baik...hohoho

    ReplyDelete
  17. :) insha Allah selamat...mgkn kena mknan yg berkhasiat pasni...mne tahu membantu..takla dmam :)

    ReplyDelete

tinggalkan jejak banyak-banyak tau!!
Terima Kasih Daun Keladi,
Nanti-nanti datang la lagi.. =)

Pink Diamond
 

Copyright © 2017 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

|Top of page