Pink Diamond

13 November 2013

Puding roti kukus bakar

Assalamualaikum...

Resepi ni aku dah buat 2x baru nak up entry..aci dop??

Sebenarnye sesaje carik resepi berkenaan untuk perabihkan roti kat umah..kalau idok masuk bakul jawabnye...

Jom try,senang je!


Bahan-bahan
Untuk puding roti
-beberapa keping roti.aku guna roti gardenia dalam 5/6keping
-500ml fresh milk.aku guna susu tepung everyday sebab husband beli susu tu.. T_T
-3 sudu gula
-2 sudu besar butter dicairkan
-2 biji telur
-kismis

Untus sos custard
-1 tin susu cair
-2 sudu tepung custard
-2 sudu gula

*sapu loyang dengan butter

1)aku bancuh 6 sudu susu tepung everyday untuk sukatan 500ml air
2)masukkan gula,butter yang cair,telur
3)kacau
4)sekeping roti kerat 2@3 bahagian, letak dalam bancuhan susu tadi.bagi susu meresap ke dalam roti.buat sampai agak muat loyang tu.
5)tabur kismis
6)masukkan roti dan susu lebihan dari serapan roti ke dalam loyang yang dah dapu butter.tabur baki kismis kat atas tu.
7)masuk dalam oven selama 50 minit suhu 160°-180° .bese aku guna suhu 180°

Sementara tu boleh prepare sos untuk puding tadi.cara-caranya:

1)tuang 1 tin susu cair dalam periuk
2)masukkan gula & kacau
3)masukkan tepung custard dan kacau.

Kepekatan bergantung kepada selera korang.

Siap!

Bile yang dalam oven dah masak, boleh potong ke dalam pinggan dan tuang sos tadi..

Masuk mulut.nyummy..rupe tak seberapa..tapi yang penting enak..hihi...

Siap suap kat Qaira sikit sebab manis sedang-sedang..selamat mencube!

posted from Bloggeroid

3 comments:

  1. sedapnya..boleh knor bt ikut resepi may...nampak meleleh je tu..

    ReplyDelete
  2. hai cik may...folo la i..hahaha :p

    ReplyDelete
  3. aku pnh buat ni tp xjadi..salah oven..hahahaha

    ReplyDelete

tinggalkan jejak banyak-banyak tau!!
Terima Kasih Daun Keladi,
Nanti-nanti datang la lagi.. =)

 

Copyright © 2017 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

|Top of page